Egengjorda dammsugare

 
Eftersom vi hade finaste fikabesökarna här igår passade jag på att baka dammsugare.
Hjälp vad goda de blev, kommer jag definitivt att göra igen.
Dessa gjorde jag med gul marsipan och dekorerade med sockerpärlor och blommor. Använde en mönstermatta från Panduro för att göra mönstret.
 
Förutom att fika planerade vi campingsemester och jag blev bortskämd med både choklad och tulpaner!
Underbara ni!
 
Testa, jag lovar att ni gillar det!
 
Här är receptet
100 g smör, rumsvarmt
1 dl florsocker
1/2 tsk vaniljpulver
2 msk kakao
ca 3 1/2 dl sockerkakssmulor
1-2 tsk arraksessens eller punsch (jag använde 1, 5 tsk arrakessens)
ca 300 g marsipan
75 g choklad

 

  • Smula sönder en sockerkaka och häll ner i en skål. Tillsätt alla ingredienser och blanda väl.
  • Låt degen vila i kylen i ca 1 timme. Under tiden kan du färga in marsipanen ifall du skulle vilja ha den i en annan färg.
  • Kavla ut marsipanen till en rektangel.
  • Rulla ur "degen" och rulla sedan in den i marsipanen. Dela i lagom stora bitar.
  • Smält choklad och doppa ändarna, dekorera med sockerpärlor, blommor etc.
Lycka till!
 
Receptet har jag hittat på www.sockerrus.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0