Limedrömmar

När jag läste senaste Hembakat tidningen fastnade jag direkt för dessa kakor.
Att baka småkakor är bland det roligaste och godaste jag vet.
Drömmar är min absoluta favorit småkaka.
 
Resultatet blev väldigt bra. Burken de ligger i är ett loppisfynd för ynka 15:- Gillas!
 
Här får ni receptet:
 
Ca 30 st, jag gjorde dem ganska små så jag fick ca 50.
 
150g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
1msk vaniljsocker
1dl neutral olja
rivet skal av 1 lime (jag använde även saften av ½ lime)
½ tsk hjortronsalt
5 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 150 grader.
Vispa smör, socker & vaniljsocker smidigt.
Tillsätt oljan under omrörning, vänd ner limeskal och saft.
Blanda mjölet med hjortronsaltet och arbeta ihop det med övriga ingredienser till en deg.
Forma degen till runda kulor och lägg på bakpåtspappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min.
 
Perfekt till 11-kaffet nu i helgen :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0