Äppelmuffins med knäckigt täcke

 
Här kommer receptet på de underbara äppelmuffinsarna jag bakade förut!
 
Äppelmuffins med knäckigt täcke
2dl fint tärnade äpplen
1 ägg
3/4 dl socker
3msk smör
1 3/4 dl mjöl
3/4 tsk bakpulver
3/4 tsk vaniljsocker
3msk grädde
 
Knäck
3msk sirap
3msk smör
50 gram mandelspån
 
Sätt ugnen på 175 grader. Tärna äpplena fint.
Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret.
Blanda de torra ingredienserna.
Blanda ner smör, grädde, de torra ingredienserna och äpplena i smeten.
Klicka ut i muffinsformar, som står i en muffinsplåt.
Grädda ca 15 min. Efter du tagit ut kakorna ur ugnen höjer du ungsvärmen till 250 grader.
Blanda sirap, smör och mandelspån i en kastrull, låt småkoka 3-5 min. Knäcken ska få lite färg och bli simmig.
Fördela knäckmassan över de gräddade kakorna och grädda dem i ytterligare 3-5 min.
 
Kan tänka mig att dessa är supergoda att äta tillsammans med en god vaniljglass eller en fluffig vaniljsås!
 
Men de var även supergoda att äta som de var!
 
Godaste jag bakat på mycket länge!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0